Zuckerberg tévedése

2020. szeptember 29. 10:16 - Pintér András

„A fiatalok egész egyszerűen okosabbak!” – szólt Mark Zuckerberg nagy port kavart kijelentése anno, összefoglalva korunk egyik meghatározó hitének, a fiatalság mítoszának lényegét. 

Pierre Azoulay és kutatótársainak tanulmánya, amely a mostani rövid bejegyzést is ihlette, pont ezt a kérdést vizsgálta a cégek sikerességének szempontjából: van-e a kapcsolat egy vállalkozás sikere és az azt alapítók életkora között? Nos, az említett tanulmány eredményei szerint van, de nem úgy, ahogy arra a Facebook-alapító utalt (reményt adva ezzel sokunknak…).

A szerzők a tengerentúli adatokat elemezve ugyanis azt találták, hogy míg a vállalkozást indítók átlagos életkora 42 év, a legsikeresebbé váló, leggyorsabban növekvő cégek esetében ez a szám 45 év (a teljes eloszlás ábrája persze mindig beszédesebb, mint az azt leíró átlag). Az új cégek sikerének valószínűsége ráadásul az alapító életkorának függvényében érezhetően nőtt az elemzett mintában, egy 50 éves alapító mintegy 1,8-szor valószínűbb, hogy kiugróan sikeres céget alapított, mint egy 30 éves. A legsikeresebb vállalkozók tehát összességében a középkorúak, nem pedig a fiatalok.

20200929_1.png

A miértekre persze számos magyarázatot olvasni, az említett szerzők szerint például a jövőbeli siker szempontjából a korábbi tapasztalatok jelentik a legfontosabb befolyásoló tényezőt. Más és más megfejtések is vannak persze, és feltételezhetően alkotási területenként is nagyon eltérő az életkor szerepe (ezen témakörben ajánlom például ezt a könyvet, vagy Barabási Albert-László vonatkozó TED előadását), a számok mindenesetre azt tükrözik, hogy minden Zuckerbergre (Facebook – 19 éves) jut egy Harlend Sanders (KFC – 65 éves). 

És mivel ez egy befektetési blog, nem bírtam ki, hogy ne keressek számokat az életkor és a befektetési eredmények közötti kapcsolatra is. Találtam is többet (például itt és itt), melyek szerint a pénzügyi és befektetési döntések szempontjából is életünk közepe felé (40-50 év között) vagyunk a csúcson, az életkor és a döntések eredményességének kapcsolatát leíró görbe pedig szintén egy fordított U-alakzatot követ – hasonlót, mint a vállalkozók esetében.

Túl komolyan persze nem venném ezeket a számokat. Elsősorban azért, mert a siker komplex dolog – egy tényezővel magyarázni ezeket az én ízlésem szerint túlságosan is leegyszerűsítő, legyen szó akár vállalkozói, akár befektetői sikerről.

Egy biztos, amikor ezek az elemzések azt állítják, hogy a középkorúaké a világ, biztosan nem tévednek nagyobbat, mint amikor Zuckerberg azt mondja, hogy a fiataloké. 

komment
süti beállítások módosítása